The game in the intercultural dialogue of knowledge

Keywords: intercultural dialogue, diversity, game, kolla aymara, knowledge

Abstract

In recent decades, intercultural education has gained greater relevance in the legislative and regulatory sphere in Argentina. However, it has not been accompanied by the production and circulation of materials and resources to help translate the recognition of rights and approaches into concrete, everyday practices. In this article, we reflect on some experiences developed within the framework of the project "Games as Pedagogical and Knowledge Tools from and Towards Interculturality" at the National University of Luján. This project proposes the creation and recreation of games and recreational projects that constitute available and easily accessible tools for individuals and groups engaged in educational practices linked to thinking and acting from an intercultural perspective. Throughout the article, we describe the ways in which the systematization and production of games that foster intercultural dialogue support the training of teachers and community actors and contribute to the development of tools that promote the implementation of educational practices in which diversity is brought into dialogue. In this sense, intercultural dialogue is nourished by the dialogue of knowledge or can be thought of as a specific form of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Efraín Rolando Condori Pocoaca, Universidad Nacional de Luján

Profesor en Educación Primaria. Diplomado “Semiótica Andina”. Diplomado: “Buen Vivir y Filosofía Andina”. Diplomado “Medicina ancestral y terapia alternativas”.  Docente en el Área de Estudios Interdisciplinarios en Educación Aborigen de la Universidad Nacional de Luján. Participante en diferentes proyectos de extensión e investigación de Cátedra Abierta Intercultural.

Beatriz Gualdieri, Universidad Nacional de Luján

Licenciada y Doctora en Lingüística. Docente responsable del Área de Estudios Interdisciplinarios en Educación Aborigen del Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján. Directora y participante de diferentes proyectos de extensión y de investigación de la Cátedra Abierta Intercultural.

Verónica Hendel, Universidad Nacional de Luján – CONICET. Universidad de Buenos Aires

Doctora en Ciencias Sociales. Investigadora adjunta del CONICET. Docente en el Área de Estudios Interdisciplinarios en Educación Aborigen del Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján. Directora y participante de diferentes proyectos de extensión e investigación.

Marcela Fabiana Lucas, Universidad Nacional de Luján

Profesora de Castellano Literatura y Latín y Especialista en Ciencias del Lenguaje (ISPJoaquín V. González). Postítulo en Pedagogía de la Lectura Literaria con especialización en Literatura infantil (Fundación Mempo Giardinelli). Diplomada en Literatura Infantil (UNVC). Maestranda en Literatura para niños (UNR). Participante en diferentes proyectos de extensión e investigación de Cátedra Abierta Intercultural.

Published
2025-06-02
How to Cite
Condori Pocoaca, E., Gualdieri, B., Hendel, V., & Lucas, M. (2025). The game in the intercultural dialogue of knowledge. Masquedós Magazine of University Extension, 10(13), 13. https://doi.org/10.58313/masquedos.2025.v10.n13.425