Mathematical knowledge and territory: accompanying articulation processes between Kindergarten and Primary School

  • Jorgelina Sandoval Núcleo de Investigación en Estudios Educacionales y Sociales (NEES). Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN) https://orcid.org/0009-0005-6923-5777
  • María de los Ángeles Fanaro Núcleo de Investigación en Estudios Educacionales y Sociales (NEES). Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN) http://orcid.org/0000-0002-9290-5450
Keywords: preschool-primary articulation, childhoods, extension practices in mathematics, socio-educational practices, territory

Abstract

This paper shares the systematization of the experience developed by the Mathematics Chair corresponding to the Teacher Training in Preschool Education of the Faculty of Human Sciences of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires. This was the first Socio-Educational Practice since the approval of the Regulations of such practices in 2023 in this curricular space. Students from the first and fourth years of the course participated, carrying out a proposal for articulation in the area of Mathematics between a kindergarten and a primary school in a peripheral neighborhood of the city of Tandil, identified as a territorial extension point of the university. The practice was developed in 20 meetings, beginning with meetings made up of the management teams of the institutions, the extension secretariats of the faculty and the university. This paper shares the description of the mathematical activities developed in the school classrooms, the kindergarten and the teaching space. The relevance of this experience of the students´ learning is highlighted, who in turn incorporated the specific knowledge of the Mathematics Didactics and its interaction with that knowledge of the classrooms that constitute their future areas of employment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorgelina Sandoval, Núcleo de Investigación en Estudios Educacionales y Sociales (NEES). Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN)

Profesora de Educación Inicial (FCH- UNICEN) y Especialista en Enseñanza de la Matemática para el Nivel Inicial y el Nivel Primario (FaHCE- UNLP). Profesora de las cátedras Matemática y Taller de Materiales Lúdicos y Tecnología del Prof. y/o Lic. en Educación Inicial (FCH- UNICEN). Núcleo de Estudios Educacionales y Sociales (NEES- FCH- UNICEN). Directora del Proyecto de Extensión “Articulación entre el Jardín de Infantes y la Unidad Pedagógica de la Escuela Primaria”. Resolución N° 2509. Septiembre de 2023.

María de los Ángeles Fanaro, Núcleo de Investigación en Estudios Educacionales y Sociales (NEES). Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN)

Doctora en Enseñanza de las Ciencias, Profesora de Matemática y Física (FCE- UNICEN). Profesora de la cátedra Matemática del Prof. y/o Lic. en Educación Inicial (FCH- UNICEN). Núcleo de Estudios Educacionales y Sociales (NEES- FCH- UNICEN). Investigadora Independiente CONICET. Codirectora del Proyecto de Extensión “Articulación entre el Jardín de Infantes y la Unidad Pedagógica de la Escuela Primaria”. Resolución N° 2509. Septiembre de 2023

Published
2024-06-07
How to Cite
Sandoval, J., & Fanaro, M. de los Ángeles. (2024). Mathematical knowledge and territory: accompanying articulation processes between Kindergarten and Primary School. Masquedós Magazine of University Extension, 9(11), 16. https://doi.org/10.58313/masquedos.2024.v9.n11.301